OPTIMA batterier är de mest kompakta AGM batterierna och uppmäter den högsta starteffekten i världen. Det finns 3 olika utföranden för att täcka behovet av 3 helt skilda segment. Samtliga av dessa batteriserier trumfar konkurrensen de ställs emot inom respektive klass.

Tack vare extremt låg självurladdning och extremt höga starteffekt är Optimas AGM Deep Cycle batterier perfekta för fordon som används säsongsvis som den fina bilen eller båten på sommaren.

Bästa valet till fordon med starka motorer där den elektriska belastning oftast överstiger effekten från generatorn. De är även de perfekta valet och optimal till ändamål som kräver djupa och repetitiva urladdningar, t.ex. trollingmotorer, elektriska rullstolar, husbilar.

optima-redtop

RÖDA Optima batterier (RedTop®)
är extremt starka startbatterier anpassade för bilar med stora starka motorer och andra sorters muskel-fordon.

optima-yellowtop

GULA Optima batterier (YellowTop®) 
är mycket starka startbatterier för kraftfull start och för krävande förbrukning i maskiner, ljudanläggningar eller husvagn och husbilen.

optima-bluetop

BLÅ Optima batterier (BlueTop®) 
är båtbatterier / marinbatterier avsedda för såväl start som förbrukning i framförallt båtar och andra marina sammanhang.

Utvecklades tillsammans med den Amerikanska armén

Optimas batterier är som vi nämnde i början de absolut kraftfulla och samtidigt mest kompakta startbatterierna i världen. Men hur kan så höga värden och fantastiska resultat uppnås av en så liten ackumulator? Från början utvecklades dessa bad-boys av den amerikanska militären för att klara de hårda förhållanden som ställdes på militärens fordon och transportbilar. De ska med andra ord klara ett och annat… därför är de inte heller konstruerade som något annat typ av bilbatteri.

Den patenterade spiralcells-teknologin har tagits under unika design specifikationer och förutom att de är starkare, robustare och både klarar av att ge mer energi och ta mer stryk så skiljer sig primärt genom att ha “böjda” (spiral formade) blyplattor istället för raka blyplattor som används i ett vanligt startbatteri.


OPTIMA RedTop®

OPTIMA Red Top

Världens starkaste bilbatteri

RedTop är de kraftigaste startbatterierna till bilar på marknaden. Denna enorma kraft är dessutom förpackad på en minimal yta. Detta är möjligt tack vare de ihoprullade spiralcellerna i AGM konstruktion. Dessa rackare är designade för att överleva i en pansarvagn.

Se Alla Optima RedTop startbatterier genom att klicka på länken eller tabellen:

Optima® RedTop® - Batteritabell översikt
Alla RedTop® Startbatterier

OPTIMA YellowTop®

OPTIMA Yellow Top batterier

För kraftfull start & förbrukning i entreprenadmaskiner

YellowTop har en “dubbel funktion”. De är unikt konstruerade för att klara av att leverera ström till både start och förbrukning. Någonting som i stort sätt är omöjligt för vanliga batterier. Detta lyckas Yellow Top göra med råge. Så pass väl att de kan förse dom allra kraftfullaste muskelbilarna med extrem startkraft samtidigt som det är det mest anförtrodda batteriet vid drift av stora ljudanläggningar såväl som vid lång och ekonomiskt hållbar förbrukning i entreprenadmaskiner.

Se Alla Optima YellowTop entreprenadbatterier genom att klicka på länken eller tabellen:

Optima® YellowTop® - Batteritabell översikt
Alla YellowTop® Start / förbrukningsbatterier

OPTIMA BlueTop®

OPTIMA Blue TOP batterier

Marinbatterier i absoluta världsklass

BlueTop är precis som Yellow Top försedda med en”dubbel funktion”. De är avsedda för start- & förbrukning bruk och används framförallt som båtbatterier & marinbatterier. I grund och botten är Blue & Yellow samma batteri. Det som skiljer är polerna och den tydligt markerade färgen som symboliserar dess bruksområde och funktion.

Se Alla Optima BlueTop marinbatterier genom att klicka på länken eller tabellen:

Optima® BlueTop® - Batteritabell översikt
Alla BlueTop® Marinbatterier

Laddningsinformation för Optima® batterier

Optima® Laddningsinformation
OPTIMA® Batterier (2021) 26
  • VÄXELSTRÖMSGENERATOR: 13,8V till 15,0V
  • BATTERILADDARE: 13,8V till 15,0V
    (Ladda med 10 ampere laddtryck i 12–15 timmar cirka)
  • UNDERHÅLLSLADDNING: 13,2V till 13,8V
    (Underhållsladdning bör ske med max 1 ampere laddtryck)
  • SNABBLADDNING: Maximal spänning 15,6V
    (Ingen strömbegränsning så länge som temperaturen ligger under 50°C. Ladda tills strömstyrkan sjunker under 1 ampere.)

ÅTERUPPLADDNINGSTID: Exempel med 100% urladdat batteri med en vilospänning på 10,5V.

AmpereUpp till 90%100%
100. ampere35 min52 min
50 ampere75 min112 min
25 ampere140 min210 min

Uppladdningstiden kan variera beroende på temperatur och
laddarens egenskaper. Om konstantströmladdare används avtar
strömstyrkan när batteriet laddas upp. När strömstyrkan sjunker
under 1 ampere är batteriet nästintill fulladdat.

CYKLISKA- ELLER PARALLELLKOPPLINGSTILLÄMPNINGAR
Konstant spänning med konstant strömstyrka (CC/CV):
14,7 volt, temperatur < 50°C, ingen strömbegränsning.
När strömstyrkan sjunker under 1 ampere avsluta laddningen
med en konstant strömstyrka på 3 ampere under 1 timme för
typen 5,5, och med 2 ampere för alla andra typer.
(All laddningsinformation förutsätter en genomsnittstemperatur på 25°C)

AGM batterier med unik Spiralcells-teknologi®

OPTIMA Batteriernas Spiralcells teknologi
Patenterad Spiralcells-teknologi®

Hur Optimas AGM batterier kan vara de mest kompakta och starka batterierna i världen beror på hur de har format blyplattorna. De är gjorda för att ta så lite plats och samtidigt exponera så stor kontaktyta som möjligt. Detta har de gjort genom att böja, forma, gjuta (hur dom nu har gått tillväga) blyplattorna till spiraler stället för att använda just raka plattor.

Historian med utvecklandet av den Amerikanska spiralcellstekniken började år 1969 i den Amerikanska rymdforskning för driften av mån roboten Lunar Rover. Tekniken såldes 1972 vidare till Rubler, Gates som själv elva år senare började vidareutveckla tekniken för användning i vanliga kommersiella fordon.

Det var först 20 år senare (1994) som den skandinaviska Gylling-gruppen köpte företaget och år 2000 var det dags för Johnson Controls att slutligen köpa och överta patent, rättigheter och varumärket.

Optima batteri - Spiralcells tekniken - Rabatterier.se
Optima batteri i genomskärning visar Spiralcell®-konstruktionen

Bilden ovan visar ett Optima batteri i genomskärning för att visa dess konstruktion och bättre beskriva Optimas fantastiska spiralcells teknik. Vi listar nedan punkterna (1-7) och börjar med bildens vänstra kolumn (1-4) för att sedan lista den högra (5-7).

  1. Stabilt gjutna cellanslutningar för ökad hållbarhet
  2. Självtätande säkerhetsventiler
  3. Motståndskraftigt hölje i polypropylen
  4. Rent blygaller för lång livslängd
  5. Korrosionsbeständiga poler
  6. Spiralcell®-konstruktion ger maximal vibrationstålighet och förlänger batteriets livslängd
  7. En absorberande glasfiberseparator förvarar och suger upp elektrolyten för att eliminera syraläckage

Företagets historia är full av spänning…

Optima batteriernas historia 1
OPTIMA® Batterier (2021) 27

Med en 40 år lång historia av tekniskt nyskapande och ingenjörskonst erbjuder OPTIMA®-produkterna ostoppbar kraft till extrema entusiaster och andra som kräver maximal kraft och förbrukningsegenskaper från sina AGM batterier. Optima kallar det för “Den ultimata kraftkällan” efter att ha tillverkat det första högpresterande AGM-bilbatteriet i världen. Dessa batterier revolutionerade branschen och en hel värld med sin SPIRALCELL-TEKNOLOGI®.

THE ULTIMATE POWER SOURCE.TM

1972 – 1975 | 1980 – 1987 | 1990 – 1994 | 2000 – 2007 | 2011 | 2019

Företagets historiska tidslinje

1972 – Då allt började

Den 30 maj 1972 lämnar Donald H. McClelland och John L. Devitt in ett patentkrav för ett underhållsfritt blysyrabatteri till det Amerikanska patentverket.

1973Det första slutna blysyrabatteriet

Gates Rubber Company i Denver, Colorado, inleder arbetet med att utveckla det första slutna blysyrabatteriet som skulle användas både i kommersiella med framförallt militära fordon. Resultatet blev den mycket imponerande SPIRALCELL-designen.

1975 – Patent utfärdas och överlåts till Gates Rubber Company

Den 2 januari 1975 utfärdas och överlåts ett patent till Gates Rubber Company från det Amerikanska patentverket. Det blir ett kvitto på den tekniska höjden i designen och grunden för en lång framgångsaga.

1984Ett team för batteriprojektet SLI upprättas

1984 upprättar Gates Rubber Company ett team för batteriprojektet SLI (start, belysning, tändning). Lösningen används främst i kommersiella och militära tillämpningar. Framgångarna leder till att tekniken börjar användas i bilar, lastbilar och på marinmarknaden.

1987Produktionen inleds

Gates tillverkar ett begränsat antal batterier, det första AGM-bilbatteriet.

1990 – (Inc) koncernbolag upprättas

Gates Rubber Company införlivar officiellt avdelningen som OPTIMA® batterier, Inc. Gylling Teledata A/S i Norge börjar importera och distribuera ett begränsat antal batterier. Kort därefter ansöker och erhåller Gylling distributionsrättigheter för hela Skandinavien. Tillverkningsprocesserna förstärks, prestandan förbättras och distributionsbasen förstoras. Detta leder till att varumärket blir det mest distribuerade batterivarumärket i världen!

1991Gates avsäger sig koncernbolaget

På grund av begränsad upptäckt av allmänheten beslutar Gates att avsäga sig OPTIMA-batterier, Inc.

1992Gylling Group förvärvar koncernbolaget

Gylling-gruppen i Skandinavien köper koncernbolaget från Gates.

1993Efterfrågan ökar

Allmänhetens efterfråga på de unika AGM spiralcells batterierna öka snabbt i takt med att de bevisar sina kraftfulla förmågor.

1994Första spadtaget till en ny anläggning

Gylling-gruppen börjar bygga en ny, större och modern produktionsanläggning nordöst om Denver, Colorado.

2000Johnson Controls förvärvar OPTIMA-batterier, Inc.

Johnson Controls köper och blir ägare till koncernbolaget OPTIMA-batterier, Inc. Samma år blir RedTop (OE) originaldel till den Amerikanska muskelbilen Fort GT och sätts in direkt vid tillverkning.

2007Första spadtaget till den nya produktionsanläggningen

Första spadtaget togs till en ny produktionsanläggning tas och byggandet av den nya fabriken inleds.

2011 – Introducerar en ny produkt, ersättningsbatteri till Toyota® Prius

OPTIMA® börjar erbjuda ett direktinfäst ersättningsbatteri till Toyota Prius från 2004 och senare årsmodeller. Detta nya 12-volts AGM-batteri är den första OPTIMA-produkten som erbjuder ett direktinfäst ersättningsbatteri till Toyota Prius.

2019 – Avknoppning

Johnson Controls Power Solutions separerar från Johnson Controls International, LLC. och bildar sin egen entitet, Clarios. 

Välj rätt Optima batteri för dig!